Všeobecné obchodné podmienky
VŠEOBECNÉ OBCHODNÉ PODMIENKY
Spoločnosť Banik a syn s.r.o., so sídlom Herlianska 1106, 093 03 Vranov nad Topľou, Slovenská republika, IČO 36 467 677, zapísaná v Obchodnom registri vedenom Okresným súdom Prešov, oddiel Sro, vložka č. 12281/P, e-mail: eshop@banik.sk, tel. číslo 0950 104 104 (ďalej len „Obchodník“), vydáva nasledovné všeobecné obchodné podmienky (ďalej len „VOP“) pre zmluvný vzťah s Objednávateľom:
Článok I
Základné pojmy
Okrem výrazov použitých v úvode týchto VOP a v ďalších ustanoveniach týchto VOP, nasledujúce výrazy budú mať nižšie uvedené významy:
- „Cena“ je kúpna cena za Tovar, ktorá je zverejnená na Webstránke pri Tovare a uvedená v samotnej Objednávke alebo v osobitnej cenovej ponuke zaslanej Objednávateľovi na základe Konfigurácie.
- „Doplnková služba“ je služba poskytnutá Obchodníkom pre Objednávateľa, a to najmä uvedenie Tovaru do prevádzky alebo jeho montáž.
- „Konfigurácia“ je funkcionalita Webstránky slúžiaca na zadávanie Objednávky na dodanie Tovaru podľa osobitných požiadaviek Objednávateľa.
- „Občiansky zákonník“ je zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov.
- „Obchodný zákonník“ je zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov.
- „Objednávateľ“ je fyzická osoba – Spotrebiteľ, fyzická osoba – podnikateľ alebo právnická osoba, ktorá prostredníctvom Webstránky alebo Konfigurácie vytvorila Objednávku a uzatvorila s Obchodníkom Zmluvu. Pre účely Zákona o ochrane spotrebiteľa a Občianskeho zákonníka sa spotrebiteľom rozumie fyzická osoba, ktorá v súvislosti so spotrebiteľskou zmluvou, z nej vyplývajúcim záväzkom alebo pri obchodnej praktike nekoná v rámci svojej podnikateľskej činnosti alebo povolania (ďalej len „Spotrebiteľ“).
- „Objednávka“ je formulár dostupný na Webstránke, cez ktorý Objednávateľ objednáva (kupuje) vybraný Tovar. Za Objednávku sa považuje aj objednávka Tovaru podľa osobitných požiadaviek Objednávateľa prostredníctvom Konfigurácie.
- „Reklamácia“ je vytknutie vady Tovaru Spotrebiteľom v zmysle Občianskeho zákonníka.
- „Súčinnosť“: činnosť Objednávateľa, ktorá je nevyhnutná a náležitá pre riadne plnenie týchto VOP a Zmluvy, a ktorá spočíva najmä v poskytnutí všetkých potrebných údajov, podkladov zo strany Objednávateľa, ktoré môžu byť oprávnene požadované zo strany Obchodníka za účelom riadneho plnenia predmetu týchto VOP a Zmluvy a v ďalšej činnosti, ktorá sa preukáže ako účelná pre plnenie predmetu týchto VOP a Zmluvy, a to najmä sprístupnenie miesta dodania Tovaru za účelom obhliadky a poskytnutia Doplnkovej služby, prípadná iná forma vyžiadaná Obchodníkom pre realizáciu Zmluvy.
- „Tovar“ je predmet kúpy špecifikovaný v Objednávke, ktorý Objednávateľ kupuje na základe Zmluvy a ktorého vlastnosti, povaha a druh je uvedený na Webstránke alebo v Konfigurácii. Pre účely týchto VOP sa za Tovar považuje aj Doplnková služba, pokiaľ si ju Objednávateľ objednal a pokiaľ nie je uvedená vo VOP samostatne.
- „Webstránka“ je webová stránka Obchodníka: www.banik.sk.
- „Zákon o ochrane spotrebiteľa“: zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
- „Zákon o DPH“: zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
- „Zmluva“ je kúpna zmluva a/alebo zmluva o dielo uzatvorená medzi Obchodníkom a Objednávateľom prostredníctvom Webstránky alebo na základe Konfigurácie. Na základe Zmluvy sa Obchodník zaväzuje dodať Objednávateľovi Tovar špecifikovaný v Objednávke (a prípadne poskytnúť aj Doplnkovú službu) a Objednávateľ sa zaväzuje za dodaný Tovar zaplatiť Obchodníkovi Cenu. Zmluvou sa považuje aj spotrebiteľská Zmluva uzatvorená medzi Obchodníkom a Spotrebiteľom. Neoddeliteľnou súčasťou Zmluvy sú tieto VOP.
- „Zmluvné strany“: Obchodník a Objednávateľ spoločne alebo jednotlivo „Zmluvná strana“.
Článok II
Úvodné ustanovenia
- Týmito VOP sa riadia všetky záväzkové vzťahy a všetky práva a povinnosti, ktoré vznikli alebo súvisia s uzavretím Zmluvy medzi Zmluvnými stranami.
- Uzatvorením Zmluvy sa:
- Obchodník zaväzuje:
- dodať Objednávateľovi Tovar (a prípadne poskytnúť aj Doplnkovú službu).
- Objednávateľ sa zaväzuje:
- Obchodník zaväzuje:
prevziať od Obchodníka Tovar (a prípadne poskytnutú Doplnkovú službu);
-
-
- zaplatiť Obchodníkovi Cenu za Tovar; a
- poskytnúť Obchodníkovi Súčinnosť.
-
Článok III
Objednávka a uzatvorenie Zmluvy
- Objednávateľ si Tovar objednáva prostredníctvom Objednávky ako neregistrovaný používateľ (tento spôsob je vylúčený pri Objednávke prostredníctvom Konfigurácie) alebo registrovaný používateľ prostredníctvom svojho užívateľského konta (ďalej len „Konto“).
- Registrovaný Objednávateľ zadáva pri vytvorení svojho Konta na Webstránke najmä nasledovné údaje:
- obchodné meno / meno a priezvisko;
- sídlo / miesto podnikania / doručovacia adresa;
- doplnenie adresy pre kuriéra (napr. názov spoločnosti) – nepovinný údaj;
- IČO (v prípade podnikateľa);
- DIČ (v prípade podnikateľa);
- IČ DPH (v prípade podnikateľa);
- telefónne číslo;
- e-mailový kontakt (ďalej len „E-mail Objednávateľa“);
- poznámka k Objednávke.
- Rovnaké údaje, ako sú uvedené v bode 2., zadáva pri vytvorení Objednávky aj neregistrovaný Objednávateľ.
- Objednávateľ je povinný v Objednávke riadne vyplniť všetky údaje označené ako povinné. V prípade, ak Objednávka nebude vyplnená riadne, Obchodník je oprávnený túto Objednávku odmietnuť.
- Objednávateľ má právo stornovať odoslanú Objednávku bez uvedenia dôvodu do momentu doručenia Potvrdenia Objednávky Obchodníkom.
- Objednávateľ môže vytvoriť Objednávku prostredníctvom (i) objednávkového formulára na Webstránke podľa Časti A tohto článku VOP, alebo (ii) Konfigurácie (v prípade, ak ide o Tovar, ktorý nie je možné objednať prostredníctvom objednávkového formulára) podľa Časti B. tohto článku VOP, na ktorú ho Webstránka presmeruje.
Článok III - časť A
Objednávka prostredníctvom objednávkového formulára
- V prípade vytvorenia Objednávky prostredníctvom objednávkového formulára, bude Objednávateľ po zvolení Tovaru na Webstránke a potvrdení svojho výberu stlačením tlačidla „Pridať do košíka“, presmerovaný na Webstránku, kde sa mu zobrazí obsah „Nákupného košíka“.
- Na Webstránke, kde bude zobrazený prehľad „Nákupného košíka“ má Objednávateľ možnosť použiť zľavový kód slúžiaci na poskytnutie zľavy z Ceny. Objednávateľ následne za účelom dokončenia Objednávky stlačí tlačidlo „Pokračovať na fakturačné a dodacie údaje“, ktoré presmeruje Objednávateľa na vyplnenie údajov Objednávateľa v rozsahu podľa bodu 2 tohto článku VOP, pričom v prípade registrovaného Objednávateľa Webstránka automaticky načíta jeho údaje.
- Po vyplnení požadovaných údajov, v rozsahu podľa bodu 2 tohto článku VOP, a stlačením tlačidla „Pokračovať na dopravu a platbu“ bude Objednávateľ presmerovaný na výber spôsobu dopravy a platby a vyjadrenie súhlasu s VOP a podmienkami spracovania osobných údajov Objednávateľa. Objednávateľ vyjadrí súhlas s VOP a podmienkami spracovania osobných údajov zaškrtnutím políčok „súhlasím so všeobecnými obchodnými podmienkami“ a „súhlasím s podmienkami spracovania osobných údajov“.
- Po výbere spôsobu dopravy, platby a po vyjadrení súhlasu s VOP a podmienkami spracovania osobných údajov Objednávateľa bude Objednávateľ presmerovaný stlačením tlačidla „Dokončiť a objednať tovar s povinnosťou platby“ do zhrnutia odoslanej Objednávky.
- Odoslaná Objednávka je návrhom na uzavretie Zmluvy a pôsobí od momentu jej doručenia Obchodníkovi.
- O prijatí Objednávky informuje Obchodník Objednávateľa prostredníctvom e-mailu zaslaného Objednávateľovi na E-mail Objednávateľa (ďalej len „Potvrdenie o prijatí Objednávky“). Potvrdenie o prijatí Objednávky neznamená uzavretie Zmluvy. Po Potvrdení o prijatí Objednávky Obchodník vykoná overenie dostupnosti Tovaru a kapacít na poskytnutie Doplnkových služieb uvedených v Objednávke. Zmluva je uzavretá až zaslaním potvrdenia Objednávky na E-mail Objednávateľa (ďalej len „Akceptácia Objednávky“). Akceptácia Objednávky obsahuje informáciu o názve a špecifikácii Tovaru, ktorej dodanie je predmetom Zmluvy, ďalej údaje o platobných podmienkach, informáciu o tom predpokladanom termíne dodania Tovaru, alebo informáciu o tom, kedy bude Tovar pripravený na vyzdvihnutie.
- V prípade, ak sa Zmluvné strany dohodli na povinnosti zložiť preddavok za Tovar, Obchodník nie je povinný dodať Tovar Objednávateľovi pred tým, než Objednávateľ zloží dohodnutý preddavok za Tovar podľa tejto časti VOP.
Článok III - časť B
Objednávka prostredníctvom Konfigurácie
- Objednávateľ objednáva prostredníctvom Konfigurácie najmä Tovar:
- zhotovený podľa osobitných požiadaviek Objednávateľa;
- vyrobený na mieru;
- určený osobitne pre jedného Objednávateľa.
- V prípade vytvorenia Objednávky prostredníctvom Konfigurácie je Objednávateľ povinný si po stlačením tlačidla „Konfigurátor“ na Webstránke vytvoriť používateľský profil a zadať potrebné údaje v rozsahu bodu 2 tohto článku VOP alebo sa prihlásiť do svojho používateľského profilu.
- Po prihlásení sa do používateľského profilu v rámci Konfigurácie bude Objednávateľovi umožnené, aby si vybral požadovaný Tovar v zmysle Konfigurácie a požiadal tlačidlom „Vypočítať cenu“ o cenovú ponuku na Objednávku.
- Po stlačení tlačidla „Vypočítať cenu“ bude Objednávateľ presmerovaný na formulár, v ktorom zodpovie základné otázky týkajúce sa špecifikácie Tovaru. Po ich vyplnení a kliknutí na tlačidlo „Zobraziť výslednú cenovú ponuku“ bude presmerovaný na potvrdenie o vytvorení cenovej ponuky. Na zobrazenie zoznamu Tovarov, ktoré budú potrebné na úspešnú inštaláciu výsledného Tovaru, ako aj samotnej cenovej ponuky, je následne potrebné kliknúť na tlačidlo „Zobraziť zoznam produktov.
- Po stlačení tlačidla „Zobraziť zoznam produktov“ bude Objednávateľ presmerovaný na zoznam požadovaných Tovarov s výslednou cenovou ponukou. Pre pokračovanie v Objednávke prostredníctvom Konfigurácie si Objednávateľ tento zoznam Tovarov vloží do košíka stlačením tlačidla „Pridať všetko do košíka“. Následne pokračuje v procese Objednávky prostredníctvom objednávkového formulára podľa bodu 8 a nasl. v časti A týchto VOP.
- V prípade, ak sa Zmluvné strany dohodli na povinnosti zložiť preddavok za Tovar, Obchodník nie je povinný dodať Tovar Objednávateľovi pred tým, než Objednávateľ zloží dohodnutý preddavok za Tovar podľa tejto časti VOP.
Článok IV
Platobné podmienky
- Objednávateľ je povinný Obchodníkovi za Tovar zaplatiť Cenu uvedenú v Objednávke alebo v osobitnej cenovej ponuke doručenej Objednávateľovi na základe Konfigurácie. Cena je uvedená vrátane sadzby DPH podľa platných právnych predpisov v čase dodania zdaniteľného plnenia.
- Objednávateľ môže úhradu Ceny vykonať jedným z nasledovných spôsobov:
- dobierkou pri prevzatí Tovaru (bezhotovostne platobnou kartou / hotovosťou);
- pri osobnom odbere Tovaru (bezhotovostne platobnou kartou / hotovosťou);
- bezhotovostným bankovým prevodom na účet Obchodníka, uvedený v Potvrdení Objednávky alebo Návrhu zmluvy;
- bezhotovostne platobnou kartou na bankový účet Obchodníka, uvedený v Potvrdení Objednávky alebo Návrhu zmluvy.
- Objednávateľ si spôsob platby Ceny podľa predchádzajúceho bodu zvolí v Objednávke.
- Pri bezhotovostnej platbe sa Cena považuje za uhradenú až momentom jej pripísania na bankový účet Obchodníka.
- V prípade platby spôsobom podľa:
- bodu 2 písm. a. a b. tohto článku VOP je faktúra ako daňový doklad súčasťou Objednávky,
- bodu 2 písm. c. a d. tohto článku VOP Obchodník zasiela Objednávateľovi faktúru ako daňový doklad elektronicky v zmysle § 71 ods. 1 písm. b) Zákona o DPH do 48 hodín po dodaní Tovaru Objednávateľom, s čím Objednávateľ akceptáciou týchto VOP súhlasí.
- Splatnosť faktúry vystavenej Obchodníkom podľa bodu 2. písm. c. a d. tohto článku je 7 dní odo dňa jej doručenia Objednávateľovi. V prípade neuhradenia faktúry v lehote splatnosti podľa predchádzajúcej vety je Obchodník oprávnený odstúpiť od Zmluvy.
- V prípade, ak je Objednávateľ Spotrebiteľ a objedná si aj Doplnkovú službu, je Kúpna cena splatná, na základe faktúry, až dňom dodania predmetnej Doplnkovej služby alebo dňom splatnosti uvedeného vo faktúre.
- V prípade, ak Objednávateľ nie je v postavení Spotrebiteľa, môžu sa Zmluvné strany dohodnúť na tom, že Obchodník bude Objednávateľovi zasielať súhrnnú faktúru ako daňový doklad elektronicky v zmysle § 71 ods. 1 písm. b) Zákona o DPH raz mesačne, alebo v inom termíne podľa dohody Zmluvných strán.
- Obchodník je oprávnený Objednávateľovi poskytnúť zľavu z Ceny diela, na ktorej poskytnutie nemá Objednávateľ právny nárok. Obchodník je oprávnený požadovať preddavok na Cenu Tovaru, pričom Objednávateľ je povinný tento preddavok zaplatiť bezhotovostným spôsobom. Obchodník nie je povinný odoslať Tovar bez pripísania preddavku na bankový účet Obchodníka.
Článok V
Dodacie podmienky
- V prípade, ak si Objednávateľ objedná Tovar bez Doplnkovej služby, Obchodník sa zaväzuje dodať Objednávateľovi Tovar v rámci Slovenskej republiky do 30 kalendárnych dní.
- odo dňa Potvrdenia Objednávky Obchodníkom alebo schváleniu Návrhu zmluvy Objednávateľom v prípade, ak si Objednávateľ zvolil možnosť platby podľa článku IV bodu 2 písm. a. alebo b. VOP,
- odo dňa úhrady preddavku za Tovar v prípade, ak si Objednávateľ zvolil možnosť platby podľa článku IV bodu 2 písm. c. alebo d. VOP (v prípade, ak Obchodník nevyžaduje preddavok za Tovar, platí písm. a. tohto bodu).
- V prípade, ak si Objednávateľ objedná Tovar s Doplnkovou službou, Obchodník sa zaväzuje dodať Tovar s Doplnkovou službou v termíne uvedenom v Návrhu zmluvy, v Potvrdení objednávky alebo termíne ktorý bude odsúhlasený Zmluvnými stranami v závislosti od kapacít Obchodníka.
- Dodanie Tovaru Objednávateľovi sa uskutočňuje prostredníctvom:
- kuriérskej spoločnosti, bližšie špecifikovanej pri výbere v Objednávke, vybranej Objednávateľom z možností na Webstránke (ďalej len „Kuriér“ alebo „Kuriérska spoločnosť“) na doručovaciu adresu Objednávateľa uvedenú v Objednávke;
- osobného odberu Tovaru Objednávateľom na adrese, ktorá sa zobrazí pri nákupe ako možné miesto doručenia, Slovenská republika, pričom konkrétny termín osobného odberu Tovaru uvedie Obchodník v osobitnom e-maily, ktorý odošle na E-mail Objednávateľa;
- zamestnanca alebo dodávateľa Obchodníka na adresu uvedenú v Návrhu zmluvy alebo Potvrdení objednávky.
- Spôsob dodania Tovaru podľa bodu 3 písm. a. alebo b. tohto článku VOP a cenu za dodanie (ďalej len „Poštovné“) zvolí a potvrdí Objednávateľ v Objednávke. V prípade, ak si Objednávateľ objednal aj Doplnkovú službu, Obchodník dodá Tovar spolu s Doplnkovou službou podľa bodu 3 písm. c. tohto článku VOP.
- Podmienky dodania podľa bodu 3 písm. a. tohto článku VOP sa spravujú aktuálnymi dodacími zmluvnými podmienkami príslušnej Kuriérskej spoločnosti, zverejnených na príslušnej webovej stránke zvolenej Kuriérskej spoločnosti. Poštovné je uvedené v Objednávke. Objednávateľ sa zaväzuje Obchodníkovi zaplatiť Poštovné spolu s Cenou.
- V prípade, ak Tovar nie je možné Objednávateľovi dodať z dôvodu jeho nedostupnosti alebo z iných závažných dôvodov (najmä ak Obchodník zistí vady Tovaru pri jeho zabalení alebo, že časť Tovaru chýba a pod.), Obchodník o tejto skutočnosti informuje Objednávateľa prostredníctvom e-mailu zaslaného na E-mail Objednávateľa a zároveň je Obchodník povinný uviesť predpokladaný termín doručenia Tovaru. Objednávateľ je oprávnený odstúpiť od Zmluvy v prípade, ak nesúhlasí s náhradným termínom dodania Tovaru.
- Objednávateľ je povinný Tovar prevziať, a to v dohodnutom mieste a čase. Ak si Objednávateľ doručovaný Tovar neprevezme podľa predchádzajúcej vety, Obchodník nebude opakovane Tovar doručovať, ibaže by sa Zmluvne strany písomne (postačuje e-mailom) dohodli inak. Objednávateľ znáša náklady na dopravu v prípade, ak vytvorí chybnú Objednávku, ktorú zmení až po tom, čo Obchodník odoslal Tovar v zmysle pôvodnej Objednávke Objednávateľovi.
- Objednávateľovi, ktorý si zvolil spôsob platby podľa článku IV bod 2 písm. a. VOP (na dobierku), pričom si akýkoľvek Tovar dvakrát neprevzal, nebude umožnené si pri akejkoľvek ďalšej objednávke zvoliť spôsob platby podľa bodu 2 písm. a. tohto článku VOP (na dobierku).
- Po dodaní Tovaru a poskytnutí Doplnkovej služby je Objednávateľ povinný skontrolovať jej funkčnosť a oznámiť akékoľvek vady Tovaru alebo Doplnkovej služby technikovi. Objednávateľ a Obchodník, prostredníctvom technika, potvrdia dodanie Tovaru a poskytnutie Doplnkovej služby v preberacom protokole; v prípade vád Tovaru alebo Doplnkovej služby, ktoré nie je možné odstrániť okamžite, spíšu Zmluvné strany záznam a Objednávateľ zabezpečí ich odstránenie v primeranej lehote; následne dôjde k potvrdeniu dodania Tovaru a poskytnutia Doplnkovej služby v preberacom protokole.
- Tovar sa považuje za prevzatý momentom jeho doručenia Objednávateľovi (prevzatie Tovaru Objednávateľom).
- Nebezpečenstvo vzniku škody na Tovare prechádza z Obchodníka na Objednávateľa okamihom prevzatia (dodania) Tovaru.
- Vlastnícke právo k Tovaru prechádza na Objednávateľa prevzatím Tovaru a úplným zaplatením Ceny a Poštovného, podľa toho, ktorá skutočnosť nastane neskôr.
- Obchodník nezodpovedá za oneskorené dodanie Tovaru zavinené Kuriérskou spoločnosťou alebo v dôsledku neposkytnutia Súčinnosti zo strany Objednávateľa.
Článok VI
Práva a povinnosti Zmluvných strán
- Objednávateľ je povinný:
- uhradiť Obchodníkovi dohodnutú Cenu, vrátane Poštovného;
- prevziať objednaný Tovar (a prípadne dodanú Doplnkovú službu);
- potvrdiť prevzatie Tovaru svojím podpisom alebo podpisom ním poverenej osoby;
- vykonať prehliadku Tovaru ihneď po jeho prevzatí a
- poskytnúť potrebnú Súčinnosť Obchodníkovi.
- Objednávateľ má právo na doručenie Tovaru v množstve, kvalite, termíne a mieste dohodnutom Zmluvnými stranami v záväznom akceptovaní Objednávky.
- Obchodník je povinný:
- po uzatvorení Zmluvy dodať Objednávateľovi Tovar (a dodať prípadnú Doplnkovú službu) v dohodnutom množstve, kvalite a termíne;
- doručiť Objednávateľovi (v elektronickej alebo listinnej podobe) všetky podklady potrebné na prevzatie a užívanie Tovaru a ďalšie doklady predpísané platnými právnymi predpismi (návody v slovenskom jazyku, faktúra a pod.).
- Pri osobnom odbere Tovaru má Obchodník právo overiť totožnosť Objednávateľa alebo osoby poverenej k odberu Tovaru.
- V prípade, ak si Objednávateľ neobjednal aj Doplnkovú službu, Obchodník nezodpovedá za uvedenie Tovaru do prevádzky Objednávateľom a Obchodník neposkytuje odborné informácie/postupy o uvádzaní Tovaru do prevádzky s výnimkou tých, ktoré vyplývajú z príslušnej dokumentácie od k Tovaru (manuál od výrobcu).
- Obchodník kontroluje recenzie na Tovary pridané na Webstránke, či boli pridané Objednávateľom, pričom Obchodník umožní pridať recenziu na Tovar na Webstránke iba Objednávateľom, t.j. osobám, ktoré si Tovar zakúpili.
- Objednávateľ je povinný sa dôkladne oboznámiť so znením týchto VOP bez ohľadu na to, či sa registruje na Webstránke alebo nie. Aktuálne účinné znenie VOP je vždy uverejnené na Webstránke.
- Za účelom riadneho a včasného plnenia záväzkov podľa VOP je Objednávateľ povinný bezodkladne poskytnúť Obchodníkovi všetku potrebnú Súčinnosť vyžiadanú a oznámenú Objednávateľovi Obchodníkom. Objednávateľ zabezpečí vhodné a pripravené miesto poskytnutia Doplnkovej služby, zabezpečí dostupnosť a dostatočnú kapacitu zdroja energii potrebných na Doplnkovú službu, tak aby nedochádzalo k prestojom Obchodníka a poskytne Obchodníkovi všetku potrebnú Súčinnosť pre poskytnutie Doplnkovej služby. V prípade, ak Obchodník požaduje pre poskytnutie Doplnkovej služby prítomnosť Objednávateľa, je Objednávateľ povinný zabezpečiť prítomnosť osoby spôsobilej poskytovať potrebnú Súčinnosť Obchodníkovi. V opačnom prípade Objednávateľ nezodpovedá za akékoľvek omeškanie s plnením, ako ani za škody, ktoré môžu vzniknúť v súvislosti s akýmkoľvek omeškaním Obchodníka, na ktoré malo vplyv neposkytnutie Súčinnosti Objednávateľom včas.
- Objednávateľ nie je oprávnený bez predchádzajúceho písomného súhlasu Obchodníka zmluvne, jednostranným úkonom alebo inak, postúpiť alebo previesť akékoľvek alebo všetky výhody, úžitky, pohľadávky alebo záväzky vyplývajúce z týchto VOP, taktiež svoje práva alebo povinnosti vyplývajúce z týchto VOP.
Článok VII
Odstúpenie od Zmluvy a vrátenie Tovaru a platieb
- Obchodník je oprávnený odstúpiť od Zmluvy v prípade:
- nemožnosti plnenia Zmluvy; ako nemožnosť plnenia Zmluvy je možno posúdiť najmä prípady ako vypredanie zásob Tovaru, nedostupnosť Tovaru, vyššia moc a pod.;
- ak Objednávateľ neuhradil Cenu v lehote podľa článku IV týchto VOP;
- ak Objednávateľ neprevzal Tovar v zmysle ustanovenia článku V bodu 7 týchto VOP;
- ak Objednávateľ neposkytne potrebnú Súčinnosť Obchodníkovi.
- Spotrebiteľ je v zmysle § 20 Zákona o ochrane spotrebiteľa oprávnený odstúpiť od Zmluvy bez uvedenia dôvodu do 14 dní odo dňa prevzatia Tovaru. Odstúpenie musí byť odoslané Obchodníkovi najneskôr posledný deň tejto lehoty. Lehota na odstúpenie od Zmluvy je zachovaná, ak Spotrebiteľ najneskôr posledný deň lehoty odošle oznámenie o odstúpení Obchodníkovi vo forme vyplneného formuláru o uplatnení práva na odstúpenie od Zmluvy prostredníctvom služby slúžiacej na odstúpenie od Zmluvy uverejnenej na Webovej stránke: https://eshop.banik.sk/vratenie-tovaru kliknutím na políčko „Vrátenie tovaru“ (ďalej len „Formulár pre odstúpenie“) alebo v akejkoľvek inej písomnej forme.
- Objednávateľ, ktorý nie je v postavení Spotrebiteľa, nie je oprávnený od Zmluvy odstúpiť bez uvedenia dôvodu. V takomto prípade sa na Objednávateľa, ktorý nie je v postavení Spotrebiteľa, aplikujú príslušné ustanovenia Obchodného zákonníka.
- Spotrebiteľ vo Formulári pre odstúpenie uvedie (i) kontaktné údaje Objednávateľa, (ii) IBAN, na ktorý požaduje vrátenie Ceny, (iii) číslo Objednávky, (iv) dátum Objednávky, (v) názov a počet kusov Tovaru, (vi) spôsob doručenia, (vii) spôsob prevzatia, (viii) dôvod vrátenia Tovaru (nepovinné) (ix) poznámka Objednávateľa (nepovinné), (x) fotografia (nepovinné). Spotrebiteľ následne za účelom dokončenia odstúpenia od Zmluvy stlačí tlačidlo „Odoslať“, ktoré zaeviduje odstúpenie Spotrebiteľa od Zmluvy. Po zaevidovaní odstúpenia od Zmluvy bude Obchodník bezodkladne kontaktovať Spotrebiteľa na jeho e-mailovú adresu uvedenú vo Formulári pre odstúpenie za účelom potvrdenia doručenia oznámenia o odstúpení od Zmluvy. V prípade, ak Spotrebiteľ odstúpi od Zmluvy v inej písomnej forme, ako vo forme Formulára pre odstúpenie, je Spotrebiteľ povinný uviesť označenie Obchodníka, označenie Spotrebiteľa vrátane jeho adresy a bankového účtu, označenie Tovaru vrátane dátumu jeho objednania alebo prijatia, jednoznačne formulované vyhlásenie, ktoré vyjadruje vôľu Spotrebiteľa odstúpiť od Zmluvy, dátum vyhotovenia a podpis Spotrebiteľa. Obchodník je povinný bezodkladne po doručení oznámenia o odstúpení od Zmluvy poskytnúť Spotrebiteľovi potvrdenie o jeho doručení na trvanlivom médiu.
- Spotrebiteľ je oprávnený sa v rámci 14 dní odo dňa prevzatia Tovaru primerane a šetrne oboznámiť s jeho vlastnosťou a funkčnosťou - teda naozaj len tak, ako je na oboznámenie sa s Tovarom nevyhnutné.
- Spotrebiteľ je povinný kompletný Tovar vrátane kompletnej dokumentácie, zaslať späť alebo odovzdať Obchodníkovi alebo ním určenej osobe na prevzatie Tovaru nepoškodený, podľa možnosti v originálnom obale a nepoužívaný Obchodníkovi, najneskôr však v lehote 14 kalendárnych dní odo dňa odstúpenia od Zmluvy Obchodníkovi. Spotrebiteľ zodpovedá za zníženie hodnoty Tovaru, ktoré vzniklo v dôsledku zaobchádzania s Tovarom v rozpore s bodom 5 tohto Článku VOP. Spotrebiteľ si je vedomý, že v prípade, ak bude konať v rozpore s bodom 4 tohto Článku VOP, pričom sa poškodí Tovar, zodpovedá za zníženie hodnoty Tovaru o sumu poškodenia Tovaru.
- Spotrebiteľ nie je oprávnený odstúpiť od Zmluvy, ktorej predmetom je:
- dodanie Tovaru vyrobeného podľa špecifikácií Spotrebiteľa alebo Tovaru vyrobeného na mieru;
- dodanie Tovaru, ktorý podlieha rýchlemu zníženiu kvality alebo skaze;
- dodanie Tovaru, ktorý vzhľadom na svoju povahu môže byť po dodaní neoddeliteľne zmiešaný s iným tovarom;
- vykonanie naliehavých opráv alebo údržby počas návštevy u Spotrebiteľa, o ktorú Spotrebiteľ výslovne požiadal Obchodníka; to neplatí pre Zmluvu, ktorej predmetom je poskytnutie inej služby ako oprava alebo údržba, a pre Zmluvu, ktorej predmetom je dodanie iného tovaru ako náhradného dielu potrebného na vykonanie opravy alebo údržby, ak boli Zmluvy uzavreté počas návštevy Obchodníka u Spotrebiteľa a Spotrebiteľ si tieto tovary alebo služby vopred neobjednal.
- Obchodník je povinný v lehote 14 kalendárnych dní odo dňa doručenia kompletného oznámenia o odstúpení Tovaru Obchodníkovi, vrátiť Spotrebiteľovi všetky platby, ktoré od neho prijal na základe Zmluvy vrátane nákladov na dopravu, dodanie, poštovné a iných nákladov a poplatkov, a to v rozsahu zodpovedajúcom odstúpeniu od Zmluvy, ak spotrebiteľ neodstúpil od celej Zmluvy. Uvedené sa nevzťahuje na dodatočné náklady, ak si Spotrebiteľ zvolil iný druh doručenia Tovaru, ako je najlacnejší bežný spôsob doručenia, ktorý Obchodník ponúka. Obchodník nie je povinný vrátiť Spotrebiteľovi Cenu podľa tohto bodu VOP pred tým, ako mu je Tovar vrátený alebo kým Spotrebiteľ nepreukáže zaslanie Tovaru späť Obchodníkovi.
- V prípade, že Spotrebiteľ odstúpi od Zmluvy a doručí Obchodníkovi Tovar, ktorý je používaný, poškodený, neúplný alebo vyskúšaný v rozpore s Článkom VII bodom 4 VOP, zaväzuje sa Spotrebiteľ uhradiť Obchodníkovi rozdiel medzi Cenou a zníženou hodnotou Tovaru po jeho poškodení.
- Spotrebiteľ môže odstúpiť od Zmluvy len vo vzťahu ku konkrétnemu Tovaru alebo Tovarom, ak Obchodník na základe Zmluvy dodal viacero Tovarov.
- Obchodník nezodpovedá za vady Tovaru, ktoré vznikli v dôsledku neodbornej manipulácie s Tovarom v prípade, ak si Objednávateľa Tovar sám uviedol do prevádzky.
Článok VIII
Zodpovednosť za vady Tovaru
- Obchodník sa zaväzuje dodať Tovar v požadovanej kvalite, množstve a bez vád.
- Obchodník zodpovedá za vady, ktoré má Tovar pri prevzatí Spotrebiteľom. Ak sa vada prejaví do uplynutia 24 mesiacov od dodania Tovaru, bude sa považovať za vadu, ktorá existovala už v čase dodania, okrem prípadu, ak sa preukáže opak alebo ak je tento predpoklad nezlučiteľný s povahou veci alebo vady.
- Všeobecná záručná doba je 24 mesiacov. Záručná doba začína plynúť od momentu prevzatia Tovaru.
- Práva zo zodpovednosti za vady Tovaru, pre ktoré platí záručná doba, zaniknú, ak ich Spotrebiteľ neuplatní v záručnej dobe.
- Spotrebiteľ je povinný Tovar pri jeho prevzatí skontrolovať, a to najmä jeho množstvo, nepoškodenosť a funkčnosť. V prípade zistenia vád je Spotrebiteľ povinný uplatniť Reklamáciu u Obchodníka spôsobom podľa bodu 8. nižšie do dvoch mesiacov od ich zistenia, najneskôr však do uplynutia záručnej doby, ktorá je uvedená v bode 3 tohto článku VOP. Na neskoršie uplatnenú Reklamáciu z dôvodu vád na Tovare, vrátane vady spočívajúcej v neúplnosti Tovaru, sa nebude prihliadať.
- Spotrebiteľ nie je oprávnený uplatniť si záruku na Tovar v prípade, ak o vade vedel pred kúpou Tovaru, resp. bol na ňu upozornený alebo mu z toho dôvodu bola poskytnutá primeraná zľava z Ceny.
- Obchodník nezodpovedá za škodu na Tovare, spôsobenú treťou osobou (najmä Kuriérom, poštou a pod.). V takomto prípade, nie je Spotrebiteľ povinný prevziať Tovar, Spotrebiteľ je povinný Reklamovať škodu na Tovare priamo u tretej osoby pri odmietnutí prevzatia Tovaru podľa pokynov tretej osoby.
- Spotrebiteľ môže Reklamáciu uplatniť u Obchodníka odoslaním vyplneného reklamačného protokolu, nachádzajúceho sa na Webovej stránke: https://eshop.banik.sk/reklamovanie-tovaru kliknutím na políčko „Reklamovať objednávku“ (alebo v ktorejkoľvek prevádzkarni Obchodníka, alebo prostriedkami diaľkovej komunikácie na adrese sídla Obchodníka ďalej len „Reklamačný protokol“).
- Spotrebiteľ v Reklamačnom protokole uvedie (i) kontaktné údaje Objednávateľa, (ii) číslo Objednávky, (iii) dátum Objednávky, (iv) názov a počet kusov Tovaru, (v) spôsob doručenia, (vi) spôsob prevzatia, (vii) popis vady Tovaru (viii) poznámka Objednávateľa (nepovinné), (ix) fotografia. Spotrebiteľ následne za účelom dokončenia Reklamácie stlačí tlačidlo „Odoslať “, ktoré zaeviduje Reklamáciu Spotrebiteľa. Po zaevidovaní Reklamácie zašle Obchodník Spotrebiteľovi na jeho e-mailovú adresu uvedenú v Reklamačnom protokole písomné potvrdenie o vytknutí vady a uvedie lehotu, v ktorej vadu odstráni. Obchodník nie je povinný vybaviť Reklamáciu pred tým, ako mu je Tovar vrátený alebo kým Spotrebiteľ nepreukáže zaslanie Tovaru späť Obchodníkovi.
- Obchodník je povinný vybaviť Reklamáciu nasledovne:
- Spotrebiteľ má právo zvoliť si bezplatné odstránenie vady výmenou Tovaru alebo opravou Tovaru, pričom náklady na prevzatie a dodanie Tovaru znáša Obchodník; Spotrebiteľ si nemôže zvoliť taký spôsob odstránenia vady, ktorý nie je možný, alebo ktorý by spôsobil Obchodníkovi neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu veci, ak by nemala vady; Obchodník môže odmietnuť odstránenie vady, ak takáto oprava alebo výmena nie je možná, alebo by si vyžadovala neprimerané náklady;
- Spotrebiteľ má právo na primeranú zľavu z Ceny alebo môže odstúpiť od Zmluvy v prípade, ak (i) Obchodník Tovar neopravil ani nevymenil, (ii) Obchodník odmietol Tovar opraviť alebo vymeniť, (iii) Tovar má rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene Tovaru, (iv) vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z Ceny alebo odstúpenie od Zmluvy, alebo, ak (v) Obchodník vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre Objednávateľa. Obchodník vráti Cenu Spotrebiteľovi alebo mu vyplatí zľavu z Ceny rovnakým spôsobom, aký použil Spotrebiteľ pri zaplatení Ceny, ak Spotrebiteľ výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady.
- Zľava z Ceny musí byť primeraná rozdielu hodnoty predaného Tovaru a hodnoty, ktorú by Tovar mal, ak by bol bez vád. Spotrebiteľ nemôže odstúpiť od Zmluvy podľa bodu 10 písm. b. tohto článku VOP, ak sa spolupodieľal na vzniku vady alebo ak je vada zanedbateľná. Dôkazné bremeno, že sa Spotrebiteľ spolupodieľal na vzniku vady a že vada je zanedbateľná, nesie Obchodník.
- Ak sa Zmluva týka kúpy viacerých Tovarov, Spotrebiteľ môže od nej odstúpiť len vo vzťahu k vadnému Tovaru. Vo vzťahu k ostatným Tovarom môže odstúpiť od Zmluvy, len ak nemožno dôvodne očakávať, že bude mať záujem ponechať si ostatné Tovary bez vadnej veci.
- Obchodník je povinný Reklamáciu vybaviť (odstrániť vadu) najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia Reklamácie (vytknutia vady) Spotrebiteľom, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý Obchodník nemôže ovplyvniť.
- Spotrebiteľ je povinný Tovar zasielaný na Reklamáciu zabaliť do vhodného dostatočne pevného obalu, aby nedošlo k jeho poškodeniu počas prepravy. Za deň začatia Reklamačného konania sa považuje deň doručenia vadného Tovaru spolu s príslušnými dokladmi Obchodníkovi. Spotrebiteľ berie na vedomie, že Tovar nemôže vrátiť osobne v prevádzkarni alebo sídle Obchodníka, ak sa Zmluvné strany nedohodnú inak.
- V prípade, ak je Reklamačný protokol neúplný (najmä nečitateľný, nejasný, nezrozumiteľný, neobsahuje požadované údaje a pod.) Obchodník ho e-mailom zaslaným na e-mail Spotrebiteľa vyzve na doplnenie Reklamácie. V tomto prípade Reklamačné konanie začína v deň doručenia doplneného podania zo strany Spotrebiteľa.
- Obchodník preveruje skutočnosti uvedené v Reklamačnom protokole, a to najmä kontrolou Tovaru v čase balenia a odoslania Spotrebiteľovi napr. prostredníctvom kamerových záznamov. V prípade, ak sa preukáže, že Spotrebiteľ uviedol nepravdivé skutočnosti v Reklamačnom protokole alebo v inej forme Reklamácie, Reklamácia Tovaru nebude uznaná (napr. Spotrebiteľ uvedie, že bolo v balíku doručených menej kusov Tovaru alebo poškodený Tovar, pričom Obchodník z kamerových záznamov zistí, že v balíku bol kompletný Tovar, ktorý bol správne zabalený a balík nevykazoval žiadne známky poškodenia). Kontrolu vykonáva Obchodník. O vykonaní kontroly vyhotoví Obchodník záznam vo forme Reklamačného protokolu, ktorý zašle na E-mail Spotrebiteľa. V takomto prípade nebude Reklamácia Tovaru uznaná. Ak Spotrebiteľ znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou alebo notifikovanou osobou preukáže zodpovednosť Obchodníka za vadu, môže vytknúť vadu opakovane a Obchodník nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu.
- Pre vylúčenie pochybností, Zmluvné strany berú na vedomie, že tento článok sa vzťahuje iba na Objednávateľa, ktorý je Spotrebiteľom.
Článok IX
Alternatívne riešenie sporov Spotrebiteľa
- Spotrebiteľ má právo obrátiť sa na Obchodníka so žiadosťou o nápravu, a to prostredníctvom e-mailu ktorý je Spotrebiteľovi bezplatne dostupný na Webovej stránke, ak nie je spokojný so spôsobom, ktorým Obchodník vybavil jeho Reklamáciu alebo ak sa domnieva, že Obchodník porušil jeho práva. Ak Obchodník odpovie na túto žiadosť zamietavo alebo na ňu neodpovie do 30 dní od jej odoslania, Spotrebiteľ má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu subjektu alternatívneho riešenia sporov (ďalej len „Subjekt“) podľa zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákon o alternatívnom riešení sporov“).
- Subjektami sú orgány a oprávnené právnické osoby podľa § 3 Zákona o alternatívnom riešení sporov a ich zoznam je zverejnený na stránke Ministerstva hospodárstva SR. https://www.mhsr.sk/obchod/ochrana-spotrebitela/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov-1/zoznam-subjektov-alternativneho-riesenia-spotrebitelskych-sporov-1.
- Návrh môže Spotrebiteľ podať spôsobom určeným podľa § 12 Zákona o alternatívnom riešení sporov.
- Spotrebiteľ môže podať sťažnosť aj prostredníctvom platformy alternatívneho riešenia sporov RSO, ktorá je dostupná na: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/sk/IP_16_297 resp. https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=SK.
- Alternatívne riešenie sporov sa týka len sporu medzi Spotrebiteľom ako Objednávateľom a Obchodníkom, vyplývajúceho zo Zmluvy alebo súvisiaceho so Zmluvou.
Článok X
Doručovanie
Zmluvné strany sa výslovne dohodli na oprávnení doručovať písomnosti podľa týchto VOP prostredníctvom elektronických prostriedkov - e-mailom, bez potreby súčasného zasielania písomností poštou. Odoslaná písomnosť prostredníctvom elektronických prostriedkov (e-mailom) sa považuje za doručenú nasledujúci pracovný deň po jej odoslaní, pokiaľ nie je z komunikácie Strán zrejmé, že bola preukázateľne doručená a vzatá Stranou – adresátom na vedomie skôr.
Článok XI
Spracúvanie Osobných údajov
V súvislosti so vznikom a plnením Zmluvy, ako aj inými súvisiacimi činnosťami v zmysle týchto VOP, dochádza k spracúvaniu Osobných údajov Objednávateľa. Osobné údaje Objednávateľa sú spracúvané v súlade s Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a zákonom č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších právnych predpisov. Všetky informácie o spracúvaní o osobných údajov sú dostupné na adrese: https://eshop.banik.sk/ochrana-sukromia.
Článok XII
Záverečné ustanovenia
- VOP nadobúdajú platnosť a účinnosť dňom 01.06.2025 sú nepretržite zverejnené na Webstránke.
- Právne vzťahy neupravené týmito VOP, ktoré vznikli uzavretím Zmluvy medzi Obchodníkom a Objednávateľom ako Spotrebiteľom sa spravujú najmä Zákonom o ochrane spotrebiteľov, Občianskym zákonníkom a ostatnými súvisiacimi právnymi predpismi. Právne vzťahy medzi Obchodníkom a Objednávateľom ako podnikateľom (nie v postavení spotrebiteľa) sa spravujú všeobecnou právnou úpravou, a to najmä Obchodným zákonníkom.
- Objednávateľ odoslaním Objednávky alebo schválením Návrhu zmluvy potvrdzuje, že sa s týmito VOP vopred riadne oboznámil, ich obsahu porozumel, že s nimi bezvýhradne súhlasí a akceptuje ich.
- V prípade, že Zmluvné strany uzatvoria písomnú Zmluvu, v ktorej si dohodnú podmienky odchylne od týchto VOP, budú ustanovenia takejto Zmluvy uprednostnené pred VOP.
- Obchodník si vyhradzuje právo meniť a dopĺňať tieto VOP kedykoľvek počas ich platnosti, pričom je povinný vždy zverejniť a aplikovať aktuálne platné znenie VOP. Zmena je účinná zverejnením VOP na Webovej stránke. Nadobudnutím platnosti a účinnosti nových VOP strácajú platnosť a účinnosť pôvodné VOP.
- Objednávateľ je povinný pravidelne sa oboznamovať so zmenami VOP.
- Ak je niektoré ustanovenie VOP neplatné alebo sa takým stane, nemá to vplyv na ostatné ustanovenia. Namiesto takéhoto ustanovenia sa použije také ustanovenie platných právnych predpisov zodpovedajúce účelu VOP, ktoré nahradí neplatné ustanovenie.
- VOP sú vyhotovené v slovenskom jazyku. V prípade vyhotovenia VOP aj v inom ako slovenskom jazyku platí, že ich znenie vyhotovené v slovenskom jazyku sa použije ako rozhodné jazykové znenie a len toto znenie je právne záväzné pre Zmluvné strany. Znenie vyhotovené v akomkoľvek inom jazyku nie je právne záväzné pre Zmluvné strany a má len charakter informatívneho prekladu obsahu VOP vyhotovených v slovenskom jazyku.